8 - 10 oktober: La Paz

12 oktober 2017 - La Paz, Bolivia

Met de bus van Copacabana naar La Paz. Dat betekent in Bolivia dat je uit de bus moet, de bus op een (soort van) pont gaat en dat wij op een gammel bootje gaan.

La Paz is groot, chaotisch, heeft stoplichten (met geen enkel doel want niemand doet er iets mee dus gewoon snel naar de overkant rennen 😉). De huidige president is naast zijn huidige baan ook dealer in ‘sugar’. Bolivia (armste land ZA) staat op de 3de plaats qua cocaïne productie na Colombia en Peru..pfff niet best. Heb nog in geen andere stad zoveel collectivos (minibussen) bij elkaar gezien. Totale chaos in verkeer, demonstraties tegen de president, vuurwerk, toeteren etc.

La Paz ligt op dezelfde hoogte als Titicaca maar toch heb ik veel meer moeite met de hoogte. Wlijk omdat het tussen de bergen ligt en veel lichtvervuiling heeft door de enorme hoeveelheid aan auto’s. Weinig lucht en elke stap kost veel moeite waar ik bij Titicaca nog flinke hikes heb gedaan.

In een walking tour zie ik de stad en oa de ‘witch market’. Bolivianen zijn erg traditioneel en zijn van de rituelen. De locals komen hier dan ook om baby lama’s en andere dieren (lijkjes) te kopen welke ze offeren aan pacha mama (moeder aarde). Afhankelijk van de grootte van hun nieuwe huis moet offering groter zijn. Love potions etc kan je hier kopen net als truien van Alpaca waar alleen de toeristen in lopen 😂

Ik boek de fietstocht om stukje van de Death Road te fietsen, heb ik zoveel gave verhalen over gehoord!! Helaas ben ik de dag van de tour ziek...een combi van hoogteziekte, verhoging en last van darmen heeft mij volledig genekt. De hele dag in bed dus en de tour (incl geld) down the drain 🤒😏😢. Aangezien La Paz niet helemaal mijn ding schijnt te zijn, besloten om het achter mij te laten en mijn rust te zoeken in Sucre, de hoofdstad van Bolivia maar tegenovergestelde van La Paz. Voor ik in de nachtbus stap, ontmoet ik Jess & Andy (van Isla Del Sol, doen dezelfde route als ik) nog voor een late lunch.

Ondertussen in rustig en vriendelijk Sucre aangekomen. Uitrusten, aansterken & zelf koken!!

1. Rianne:
    15 oktober 2017
    San, heerlijke verhalen en mooie plaatjes! Herken heel veel van het prachtige Peru en Bolivia en ja La Paz is kwa hoogte echt een uitdaging, wat ik me kan herinneren is dat mensen ook in heel ander tempo lopen dan wij normaal gewend zijn ;-) Blijf ervan genieten want time flies! Groetjes, Rianne