14 - 16 november: Puerto Natales

16 november 2017 - Puerto Natales, Chili

Als eerste een nieuwe hostel geregeld.. was toch echt de slechtste die ik heb gezien in meer dan 4 maanden tijd 😬

Zoektocht naar een leuke tour, en besluit om samen met Kristina (ontmoet op de ferry) om een georganiseerde tocht naar Torres del Paine te boeken. Had ook zelf kunnen gaan -is veel goedkoper- maar dan zie je ook minder. En aangezien ik vanuit hier maar 1 dag naar Torres del Paine ga, voordat ik weer doorreis, vind ik dat beste optie.

Parque Nacional Torres del Paine (de torens van Paine, naar de 3 bergen die erbovenuit steken); met bijna 2.400 m2 waarschijnlijk het grootste en bekendste nationale park van Zuid-Amerika. Het park is erg streng bewaakt, zonder reservering kan je er niet meer hiken en bij wild kamperen word je uit het park gezet. Sneu genoeg zijn meerdere hectares jaren geleden afgebrand doordat toeristen in het verleden slordig waren..

Het park bestaat uit bergen, meren, watervallen, gletsjers en rivieren. Tijdens de tour zien we oa: Cueva del Milodón (Milodón is een prehistorisch dier van 4M hoog, ook wel ground Sloth - grond luiaard), Lago Torro (grootste meer van de regio),Lago Grey (blauwe ijsrotsen, afgebroken van de gletsjer), Lago Pehoe, Salta Grande (met HELE sterke wind, viento fuerte), Lago sarmiento (grootste zoutwater meer van het Parque ). We spotten veel verschillende vogels (valken, eenden, condors etc) en guanaco’s (familie van de lama). Al die namen zeggen jullie natuurlijk niks 😂, is voor mijn eigen admini 😉

Gelukkig ‘s ochtends alleen wat bewolking! De rest van de dag worden we getrakteerd op de meest mooie natuur.. Mazzel!! Deze regio staat ook wel bekend om zijn 4 seizoenen in 1 dag, en dat klopt. Het weer kan/is hier elk uur anders.

Nu in Punta Arenas..weer een stapje dichter bij ‘Fin del Mundo’!

1. Herman:
    17 november 2017
    Ah leuk, Torres del Paine heb ik toen zo'n W-track gedaan (op verkeerde schoenen, argh). Vier seizoenen op 1 dag! T's er niks veranderd zo te zien, leuk!
    En ja, ook de slechte hostel, wellicht dezelfde?
  2. Sannie's Journey:
    17 november 2017
    @Herman, was in de goede tijd denk ik... complex (en duur - $1000 voor 4 dagen 😳) om te regelen tegenwoordig dus heb de track laten schieten. Brings back memories???
  3. Josephina:
    17 november 2017
    San, weet je dat guanaco ook wel "ballenbijter" wordt genoemd 😜. En de Torres del Paine komen ons bekend voor. Een schitterende, maar zware hike!
  4. Sannie's Journey:
    18 november 2017
    @José, hebben jullie die bergen beklommen?
  5. Annette:
    18 november 2017
    torens des pijn in mijn hoofd.....maar alle moeite waard als je er eenmaal bent:)