24 - 28 september: Arequipa & Colca Canyon

28 september 2017 - Cusco, Peru

Ik kom om 9.30 uur met de nachtbus aan in Arequipa (prima trouwens die nachtbussen, meer ruimte dan in een vliegtuig en beter dan sommige bedden ;-)). Arequipa, de 2de grootste stad van Peru, erg vriendelijk en al iets de hoogte in met 2300 meter. Een mooie locatie om aan de hoogte te wennen, en een 2-daagde trekking te boeken naar Colca Canyon (2x zo diep als de grand canyon).

Op eerste dag uitgezocht welke trekking ik wilde doen.. dat is altijd ff shoppen. Bij 3 verschillende aanbieders krijg je dezelfde trekking aangeboden met enorme prijsverschillen. Ik ga natuurlijk voor de goedkoopste, dat snappen jullie wel Haha ;-) Verder rondgeslenterd en weer een keer zelf gekookt.
Een bezoek aan Santa Catalina Monastery gebracht. Een indrukwekkend klooster uit 1500. Daarna een wandeling richting Mercado San Camilo, een versmarkt voor locals. Verder is het relaxen en aan de hoogte wennen, merk dat ik toch niet helemaal fit ben.

Colca Canyon Trek - 2 dagen
Om 3 uur ‘s ochtends pick up voor de Colca Canyon trekking.
Om een uur of 7 komen we aan in Cabanaconde waar we ontbijten. Na een snel ontbijt met brood en thee (met coca bladeren tegen hoogteziekte) vertrekken we naar de eerste stop ‘Cruz del Condor’. De plaats waar condors (de grootste vliegende vogels ter wereld met een vleugelwijdte van drie meter) uit de kloof naar boven zweven. Een gigantisch mooi uitzicht (zie filmpje). Hierna rijden we door naar de plaats waar de groep wordt opgesplitst en in kleinere groepen. Ik zit in een groep van 9 en een gids (3 Spanjaarden, Duits stel, NL stel, een Peruaan en ik), een leuke groep. We starten aan de tocht welke 6km alleen maar omlaag gaat. Een pad van soms maar één meter breed kronkelt zich naar beneden langs de steile hellingen. Niet fijn voor de knieën dus ;-) Na een lunch met Alpaca vertrekken om richting ons verblijf te hiken en lopen we nog een km of 7 om aan te komen in de ‘oase’ waar we verblijven. ‘s Avonds een gezellig diner net de groep en om uur of 20 zoekt iedereen zijn mandje weer op.

Op dag 2 verzamelen we om 4.45 uur om op tijd te starten met de klim. Alleen de Peruaan gaat niet mee, die neemt een taxi (lees: paard), ik had van hem juist wel verwacht dat hij als een berggeit die berg op zou klimmen ;-). Een klim om 1,5k te stijgen welke we afleggen in 6k om te eindigen op 3200 meter hoogte. Alleen maar de hoogte in, 3 uur echt afzien! Spectaculair is de klim wel. De kloofwanden hebben soms scherpe hoeken. Je moet goed uitkijken waar je je voeten zet (zeker toen het nog donker was). Oeffff wat heb ik het zwaar gehad, helemaal stuk gegaan.........maar wel gedaan!
Om 8.30 uur schuiven we aan hij het ontbijt in Cabanaconde. Vanuit daar doen we nog een paar stops voor uitzicht en foto’s en kunnen we een welverdiende duik nemen in een thermaalbad, erg fijn voor de benen. Na een lunch met lokale specialiteiten gaan we weer terug richting Arequipa waarbij we nog stoppen om Alpaca’s in vrijheid te zien en een uitzichtpunt op 4900 meter hoogte op de vulkanen. Om 17.30 weer in de hostel, een snelle douche en richting de nachtbus naar Cusco. Een paar dagen rust en weer plannen maken.

Alweer 3 maanden onderweg, WoW time flies!

1. Geeke:
    29 september 2017
    Gaaf die condors en plaatjes van de omgeving! Dat ziet er uit als een hele gave (en doodvermoeiende) hike.
  2. Josephina:
    29 september 2017
    Geweldig, die hike! En wat een mooie plaatjes weer!
  3. Gert:
    29 september 2017
    knappe prestatie die hike. Kudo's zijn dik verdiend. Fantastisch om de condors uit het dal te zien komen soms een luttel aantal meters boven je.
  4. Annette:
    29 september 2017
    trots op je Sannie! wat een mooi verhaal weer en dat paard als taxi...hahaha....je hebt vast een paar keer gedacht tijdens die klim; zat ik er maar op:-) nu lekker genieten in Cusco van massages en het lekkere eten, ben je ook al verslaafd aan ceviche? bij culinary cuszo kun je leuke kookworkshop doen en old time favorite jack's cafe voor eindelijk weer eens een broodje! Geniet ervan. X
  5. Ingrid Cremers Henquet:
    30 september 2017
    Veel te zien hoor,.geniet maar Sandra,wij genieten mee.