10 - 13 november: Puerto Montt naar Puerto Natales

14 november 2017 - Puerto Natales, Chili

Met de ferry in 4 dagen van Puerto Montt (entry to Patagonia) naar Puerto Natales! De ferry Evangelistas is een cargoship dat extra passagiers meeneemt..

Check in is bij een hotel, vanwaar we met een bus naar de ferry worden gebracht (te grappig; op de site staat dat je geen alcohol mee aan boord mag nemen maar overal om mij heen hoor ik klinkende flessen 😂). Heb een dormitory geboekt, en dat is eigenlijk een grote ruimte met allemaal bunkbedden. Elk bed heeft wel zijn eigen gordijnen.. is mij zeker niet tegengevallen en heb prima geslapen! Deel mijn hoek van 4 bedden met 2 dames en 1 kerel. Er zijn veel mensen aan boord die ook alleen reizen wat veel leuke gesprekken en contacten oplevert!

Eerste avond een prima diner en ik drink met mijn kamergenoten nog een glaasje wijn (had zelf natuurlijk ook flesje mee 😉).

De 2de dag een presentatie van de captain en gids.. Route die we varen is afhankelijk van het weer, er zijn heel veel verschillende mogelijkheden. Na de presentatie zien we 2 humpback whales (helaas te ver weg om te filmen). De rest van de dag regent het vanaf uur of 11. Zodanig dat van het uitzicht helaas weinig  meer te zien is.. Dus op de bank en boeken lezen (oa Marching Powder: over de San Pedro gevangenis in La Paz, erg bijzonder!)

Zodra we ‘s avonds de oceaan op gaan beginnen de echte golven (1-4 meter hoog) en beweegt de ferry flink. Veel mensen aan de zeeziekte pillen, had er niet eens over nagedacht.. Heerlijk geslapen op een bewegende boot 😉.

De 3de dag hebben we een fantastische dag terwijl we de smallere kanalen in varen..mooi licht, mooie sunset en overal waar je kijkt is er een uitzicht dat zo van een kaart / schilderij kan komen. Het weer kan hier per half uur veranderen (zon, bewolkt, mistig, regen, miezer etc) en daarmee ook de kleuren en het licht. Het is indrukwekkend, mysterieus en super om te zien. ‘s Avonds nog een kaartje leggen met andere reizigers, erg gezellig!!

Er zijn meerdere lezingen te volgen op de boot oa flora, fauna en over Torres del Paine. Prima geregeld!

De laatste dag zwemmen ‘s ochtends kleine walvissen mee met de boot en waait er een hele koude wind. Wederom mooi weer met fantastisch uitzicht!! Door de stroming in het water moeten we de ferry stilleggen en wachten op verandering zodat de ferry veilig door de smalle stukken kan varen... De boot ligt een paar uur stil voordat we het laatste stuk naar Puerto Natales varen. Terwijl we stil liggen spelen baby dolfijnen naast de boot 😍.

De afgelopen 4 dagen hebben we 1 andere boot gezien, verder niemand en niks... Heerlijk!! Om 1.00 uur eindelijk in hostel na veel vertraging, om gelijk een andere te boeken voor dag erna. Geen succes 😬

Wat een mooie uitzichten en plaatjes heb ik gezien, echt een aanrader!!

1. Hanneke:
    15 november 2017
    Goed om weer wat te horen en wat onwijs mooi weer! Jaloers!
  2. Josephina:
    15 november 2017
    Wat een mooie tocht weer, ik raak niet uitgekeken op je mooie plaatjes. En er staat je nog veel meer moois te wachten.🤗
  3. Herman:
    15 november 2017
    Wat een prachtige foto's! Is de wereld toch niet zo klein ;-)