25 - 30 augustus: Via San Blas van Panama naar Colombia

30 augustus 2017 - San Blas Archipelo, Panama

WOW (beginnen al mijn blogs al met WoW??? ;-)) Iets langer dan normaal.

San Blas is nog mooier dan ik had verwacht, wat een paradijs & wat een mooie ervaring!

Vertrek 's ochtends om 5 uur vanuit Panama met de transfer richting San Blas. Na 3 uur rijden komen we in het gebied van de Kuna Indianen, de natives van de San Blas (zij spreken ook hun eigen taal, geen Spaans), en betalen we de entree. Nog uurtje varen over de San Blas en we zien de Amande liggen, onze zeilboot boot voor de komende dagen (17 meter, max 15 gasten + crew).

We zijn maar met 5, erg kleine groep maar iedereen zijn eigen cabin dus heeeel fijn. Ben samen met een stel uit Nicaragua (hij US, zij CAN) en een stel uit Duitsland. Crew bestaat uit captain Humberto, hulp captain Cesar, de zus (Mary) van de captain kookt en een 'vriendin' van de familie Vero (wlijk liefje van Humberto ;-))

Hoe ziet een dag eruit op de San Blas? Neem een duik in de zee (echt heel blauw en helder, hoe diep het ook is!), zwem naar een strandje, snorkelen, relaxen en wat later op de dag een cocktail en kijk naar sunset... Paradijs dus!! En dan doet we 3 dagen bij verschillende strandjes. Soms zijn we 's nachts ook de enige boot bij dat eiland dus stil, donker en heel veel sterren. Dolfijnen zwemmen soms stukje met de boot mee. Bij het snorkelen zien we kreeften, lionfish en nog veel meer, het rif heeft alle kleuren van de regenboog.. je weet niet waar je moet kijken!! Terwijl we op het strand zijn zwemt in de branding op 1 meter afstand een pijlstaartrog voorbij..zo mooi..kippenvel!

De captain en crew snorkelen trouwens gewoon met ons mee en wijzen mooiste plekjes aan.

Na 3 dagen San blas vertrekken we om uur of 17 zeilend richting Colombia (uur of 30 open zee). Voor de zekerheid maar oor patch met dramamine opgedaan (tegen zeeziekte) maar nergens last van. Prima geslapen en helder blauwe lucht en azul zee. We leggen onderweg nog een keer de boot stil om een duik in de zee te nemen (natuurlijk geen douche of zo, gewoon in de zee - eruit - inzepen - in de zee - en afspoelen met zoet water). Heel bijzonder om in de oceaan te zwemmen en geen land te zien en ook weer zooo blauw!

Helaas is er bijna geen wind, we gaan 5km per uur en motor werkt niet goed genoeg om te gebruiken voor die afstand. De verwachting is dan dat we ongeveer dag later aankomen.. De 2de nacht worden we om uur of 5 wakker als vanalles door de boot vliegt (borden, bestek etc ;-)).. eindelijk wind (zie filmpje).
Raken dan nog een enorme boomstam, gelukkig geen schade. Maar omdat we niet snel genoeg gaan en de motor niet werkt worden we afgezet op Isla fuerte. We springen in de 2 auto's die ons naar een stad brengen waar de bus naar cartagena gaat. Met 100km per uur (waar je 40 mag ;-)) 2 politie agenten op de motor inhalen is schijnbaar heel normaal hier. Andreas in een deuk hahaha, werkt bij verkehrspolizei in Duitsland, te grappig.
Na nog 3,5 uur in de bus komen we aan in cartagena. WoW even wennen, van de stilte van de zee naar chaos ;-)

Bienvenidos a Colombia! Land nr 5...ben benieuwd heb zoveel mooie verhalen gehoord!

1. Detty:
    1 september 2017
    Echt geweldig Sandra! Wij morgen weer op de veerboot Terschelling -Harlingen :-).
    Heel veel plezier!
  2. Brigitte:
    1 september 2017
    Hier mag je zeker Wow opzeggen.....wat ziet dit er relaxt en prachtig uit.
  3. Annette:
    1 september 2017
    Wowwww :-) geen woorden voor Sannie, wat te gek dat je dit allemaal mee maakt!!! Ik ben net tante geworden vandaag van mn nichtje Lou..X
  4. Karin:
    1 september 2017
    Geweldige foto’s San, in een woord WOW :-)
  5. Sannie's Journey:
    1 september 2017
    @Karin, welke Karin is dit nu? Ben steeds in de war ;-) Is dit Kaat of Ka B?