2 - 6 September: Noord-Colombia (Tayrona NP, Minca & Palomino)

6 september 2017 - Palomino, Colombia

Naar de natuur van Noord-Colombia! Stranden, National Parken en bergen.. allemaal even mooi!

Tayrona
Begon met een korte hike naar de stranden maar het werden 22,5km waarvan 10 klimmen! Samen met een dame uit Bogota begin ik aan de klim naar El Pueblito (na Cuidad perdida de mooiste ruïne van de Tayrona indianen). Als we op 20% zitten komen we samen niet echt verder maar dankzij een lokale familie kunnen we weer door en samen met hen de tocht afgemaakt. Erg leuk! Wel paar keer bijna bijltje erbij neergegooid maar dankzij de support van de Colombianen toch afgemaakt. Niet lunchen, (te)weinig water en klimmen tussen 12-25 uur is niet de beste combi ;-). Was echt moeite waard!

En dan te bedenken dat dit tropische oerwoud aan de voet van de bergketen Sierra Nevada niet zo lang geleden nog oorlogsgebied was. De rebellenbeweging FARC voerde er een hevige strijd met het Colombiaanse leger. In 2003 ontvoerde de FARC in Tayrona nog acht toeristen. Gelukkig is het park tegenwoordig door de Colombiaanse regering goed onder controle!

Minca - Casa Elemento
Alleen de reis er heen is al een avontuur! Achterop de motor van Santa Marta naar Minca..daar switchen naar een andere motor om nog een keer 40 min. de bergen in te gaan over rotsen, modderpaden, langs afgronden, steile hellingen etc.. van het eerste stuk heb ik nog filmpje durven maken, tijdens het 2de stuk heb ik mijn chauffeur niet losgelaten :). 1 x eraf moeten springen met flinke brandbaar op mijn kuit tot gevolg. Maar WOW wat een uitzicht en leuke sfeer! Veel mensen ontmoet die ook alleen reizen en die ik later weer tegen ga komen, erg leuk! 'S Ochtends om 5.30 uur toch even mijn wekker gezet om vanuit mijn cabin de sunrise over de bergen te zien. (Thx voor de tip Annette)

Palomino
Van Santa Marta naar Palomino heb ik de slechtste bus -tot nu toe- van mijn reis te pakken. Geen airco of ventilatie, niet best :(
Gelukkig in hele fijne Casa waar ik nachtje langer blijf dan gepland. Ondertussen een allergische reactie op mijn benen te pakken (zijn opgezet door iets wat ik heb gegeten denkt de vrouw des huizes) dus aan de histamine en blaar op mijn kuit heeft dringende zorg nodig. Tijd om even niks te doen dus en dat kan hier heel goed. Tijd heeft hier stil gestaan, straten zijn zandpaden, geen verlichting, kleine 'straat'winkeltjes, muziek in de avond, witte stranden en heel relaxed. Zou hier best langer kunnen blijven & chillen!!

Maar..besloten door te gaan. Morgen vlieg ik naar Medellín, benieuwd!!

1. Annette:
    7 september 2017
    Respect Sannie 22,5k!!!!! Wat een leuk verhaal en prachtige foto's. x
  2. Herman:
    7 september 2017
    jaloersmakend San! Die stranden dan he... ;-) De blaren en brandplekken maar snel vergeten