5 - 8 oktober: Bolivia, Lago Titicaca

8 oktober 2017 - Copacabana, Bolivia

Het hoogste meer ter wereld op 3.800 mtr en 8.200 m2 groot. Bizar! Overdag heerlijk met een graadje of 16-18 met zon maar ‘s avonds met 0 graden koud. Ook moet ik toch echt weer wennen aan de hoogte, maar dat gaat op dag 2 gelijk beter.

Copacabana
Vriendelijk, chaotisch, lieve mensen, en merk dat het nu echt leuk is een gesprekje met locals te kunnen voeren. ‘s Avonds als ik hapje ga eten blijkt dat sudamerica kwalificatie heeft voor de Copa del Mundo 2018. Spannend dus! Wie dacht dat voetbal in Europa groot is, heeft het echt mis. Spectaculair hier & super sfeer!!

Isla del Sol
Met de boot naar Isla del Sol. Bij aankomst opgewacht door de dochter des huizes. Mijn backpack gaat achter op de ezel en wij lopen naar de hostel op de berg, een flinke klim. Vanuit onze hostel hebben we dan ook een super uitzicht. Zelden zo’n stil water gezien, geniaal mooi uitzicht!
Nachts koelt het flink af naar 0 graden. Het toilet is buiten, geen warm water, ff wennen brrrr 🤧. Isla del Sol heeft geen auto’s, alleen geluiden van ezels, vogels en verder stilte. Een heel mooi stil, sereen en traditioneel eiland met lieve mensen. Erg bijzonder!

Op beide plaatsen geen verwarming, niet in de hostels en ook niet als je hapje gaat eten. Met een beetje mazzel is de deur dicht en zit je niet buiten ;-). In Copacabana hebben ze in het restaurant een klein kacheltje, heerlijk met een glaasje rode wijn 😉!

Alleen reizen
Omdat iedereen zo benieuwd is hoe het is om alleen te reizen onderstaand een korte beschrijving van de afgelopen dagen. Ik ontbijt bij een klein zaakje met heerlijke koffie in Copacabana en tijdens het ontbijt komt het stel binnen waarmee ik de avond ervoor aan tafel heb gezeten (ze schuiven lekker aan als het vol is). We maken weer een kort praatje en ik vervolg mijn weg naar de boot richting Isla Del Sol. Onderweg kom ik een jong NL stel tegen die ik in Peru heb ontmoet en we kletsen kort bij en wisselen tips uit. Op de boot zit ik naast een Fransman waarmee ik een leuk gesprek heb en ervaringen uitwissel (geen goede trouwens aangezien zijn telefoon was gejat in La Paz). Aangekomen op Isla Del Sol volgen ik (en een Engels stel) de dochter des huizes naar onze hostel. ‘s Middags zit ik op een terras met een geniaal mooi uitzicht op Lago titicaca en een koud biertje en raak ik in gesprek met 2 NL broers die samen op vakantie zijn. Na het diner loop ik weer terug naar mijn hostel met het Engelse stel dat in dezelfde hostel zit. De dag erna ga ik samen met hen hiken over het eiland en lunchen we samen voordat ik weer op de boot stap. Het leuke aan alleen reizen is dat je (naast de vrijheid) snel en eenvoudig nieuwe en hele verschillende mensen ontmoet met allemaal hetzelfde doel...en dat is reizen & genieten ❤️.

Ondertussen aangekomen in La Paz, hoogste stad!

1. Josephina:
    9 oktober 2017
    Leuk om te lezen dat je zoveel mensen ontmoet, die net als jij onderweg zijn.
  2. Annette:
    9 oktober 2017
    ik mag over 3 dagen ook weer even 3 weken genieten van deze heerlijke vrijheid....niet hetzelfde, maar toch heel fijn:-) ga op je proosten!
  3. Hanneke:
    9 oktober 2017
    Klinkt goed allemaal! Mooie verhalen, mooie foto's en we kunnen allemaal lezen en zien dat je het enorm naar je zin hebt!