7 - 10 september: Medellín

10 september 2017 - Medellín, Colombia

Medellín, wat ben je leuk! De stad van de eeuwige lente. (spreek uit Médéjien - echt HEEL belangrijk! ;-))

3,5 Miljoen inwoners, ook wel Paisas genoemd, inwoners met heel veel trots en die zich 'beter' voelen dan de rest van het land maar eigenlijk een heel klein hart hebben. Mooi! Medellín is in 10 jaar tijd van 50.000 bezoekers per jaar naar 5 mln per jaar gegaan en ze zijn trots op wat ze hebben bereikt!

Eerste dag doe ik een free walking tour (gratis tour van halve dag waarbij je veel mensen ontmoet). De gids vertelt erg veel maar noemt ook vooral de naam niet van 'the famous criminal', door hem heeft heel Colombia een stigma waar alle bewoners nog steeds veel problemen van ondervinden. Heb dus ook besloten geen Escobar tour te doen.. Wel trouwens serie ff terugkijken of ik herkenbare dingen zie ;-)

Daarna met een clubje van de tour een cerveza in oudste bar van Medellin gedronken waarna we zijn doorgegaan naar de metro cable. Een kabellift die de wijken/communes die op de bergen liggen toegankelijker maakt en voor locals die daar wonen (ze noemen het ook wel 'slums' al vind ik dat wel meevallen) een eenvoudige en betaalbare manier om downtown te komen. Vanuit de kabelbaan en op de berg een geniaal mooi uitzicht op Medellín!

Vanaf daar met de metro richting de 'elektrische trappen' bij een van de communes waarbij een 6tal roltrappen de wijk met de stad verbindt. Veel graffiti, optredens etc. Tot een paar jaar geleden was deze wijk ontoegankelijk maar deze trappen (samen met veel andere projecten) geeft de wijken positiviteit waardoor het weer toegankelijk is geworden. Erg gaaf!

Ik verblijf zelf in El Poblado, ook het hippe en uitgaansgebied. Een leuke en relaxte sfeer en het kan zo een grote stad in Europa zijn. Ook qua prijzen trouwens :)

Zaterdag is 'El papa' in Medellin dus gekkenhuis hier. In mijn hostel (grootste van Zuid Amerika) slapen 200 agenten. Iig lekker geslapen met al die beveiliging ;-) Je maakt wat mee hahaha

Zondag naar Guatapé (samen met Grace en Cindy, die ik eerder ontmoet heb). We beklimmen La Piedra en na 657 trappen worden we beloond met een fantastisch mooi uitzicht over de vallei. Boven een verkoelende 'michelada' en door naar het kleurrijke dorpje Guatapé wat zeker een bezoek waard is.

Morgen met de bus door naar Salento in Valle de Cocora. De koffie regio!

1. Geeke:
    11 september 2017
    Cool trappenhuis, dat El Piedra!
  2. Geeke:
    11 september 2017
    Hoe is het trouwens met je been, is de blaar een beetje hersteld?
  3. Rianne:
    11 september 2017
    Trappenhuis ziet er sprookjesachtig uit, muy bien! Die 'kabelbaan' doet me denken aan wintersport :-)
  4. Josephina:
    11 september 2017
    Mooie foto's weer San en wat zie je en beleef je veel, liefs!
  5. Annette:
    11 september 2017
    dat klinkt als erg gezellige en leuke dagen!!! Te gekke foto's!!!! x
  6. Sannie's Journey:
    12 september 2017
    @rianne, idd wintersport..was ook mijn eerste gedachte ;-)
  7. Herman:
    12 september 2017
    Klinkt weer fantastisch San. Je hebt volgens mij een neus voor de leukste tours en excursies. Knap! Mis je wel hoor :-) x